Klik op een titel om een tekst te lezen en/of te downloaden. De titels tref je aan binnen alfabetisch geordend thema’s. Sommige titels staan onder verschillende thema’s vermeld. Wil bij verspreiding van Onderwijskrantbijdragen voor beperkt gebruik de herkomst en het adres van Onderwijskrant vermelden: Onderwijskrant vzw, 3130 Betekom.
ALLOCHTONE LEERLINGEN EN NT2 |
Problemen van allochtone leerlingen: aanpakken i.p.v. doordrammen |
Nr. 143 |
Blz. 2 - 4 |
Wollige en ontoereikende voorrangs- & zorgverbredingsprojecten
in ontscholingsklimaat én nefaste rol universitaire GOK-Steunpunten |
Nr. 143 |
Blz. 5 - 12 |
Effectieve allochtone scholen werken schoolser: leerkrachtgestuurd onderwijs, voorrang basisvaardigheden, structuur en orde |
Nr. 143 |
Blz. 13 - 17 |
Taal-, leer- en integratieproblemen volgens Nederlandse rapporten en migratie-experts |
Nr. 143 |
Blz. 18 - 22 |
GOK-ideologen bemoeilijken intense taalstimulering en instructie
en dwepen met meertalig onderwijs, _topschool, ontscholing... |
Nr. 143 |
Blz. 23 - 33 |
Sombere Nicaise & Hirtt staren zich blind op egalitaire mythes
en zijn blind voor specifieke problemen allochtone leerlingen |
Nr. 143 |
Blz. 34 - 38 |
PISA-rapport en rapport eurocommissaris Frattini bevestigen vooral
dat landen als Canada 'slimmere' migranten aantrekken |
Nr. 143 |
Blz. 39 - 46 |
Halfslachtige KBS-studie van Jacobs en Rea over lot migrantenleerlingen |
Nr. 143 |
Blz. 47 - 51 |
Allochtone leerlingen krijgen NIET minder onderwijskansen dan elders. Schleicher & Vandenbroucke manipuleren PISA en vergelijken appels en peren |
Nr. 138 |
Blz. 2 - 11 |
Te weinig taalstimulatie voor allochtone leerlingen: overheid en GOK-steunpunten zijn mede verantwoordelijk |
Nr. 138 |
Blz. 12 - 18 |
CONSTRUCTIVISME |
Themanummer |
Nr. 113 |
Blz. 1 - 47 |
DIRECTE INSTRUCTIE |
Directe en activerende instructie: visie van Algemeen Pedagogisch Centrum (Amsterdam) |
Nr. 134 |
Blz. 39 - 40 |
ERVARINGSGERICHT ONDERWIJS |
30 jaar EGO: globale balans. Intocht of terugtocht? Klaspraktijk taaier dan fantasierijke EGO-ideologie |
Nr. 139 |
Blz. 3 - 8 |
CEGO wil secundair onderwijs veroveren: ontscholen |
Nr. 139 |
Blz. 8 - 13 |
Cultuuroverdracht en ervaringsverruimend leren versus ontscholings- en ontplooiingsmodel van EGO |
Nr. 139 |
Blz. 14 - 22 |
Betrokkenheid op culturele verwachtingen en wijde wereld versus leren vanuit ego-gerichte betrokkenheid en verlangens |
Nr. 139 |
Blz. 23 - 28 |
Veelzijdig en leerkrachtgestuurd kleuteronderwijs versus EGKO-leerkrachten en vrij initiatief |
Nr. 139 |
Blz. 28 - 32 |
Klassikaal en degelijk lager onderwijs heeft EGO-orkaan goed doorstaan |
Nr. 139 |
Blz. 33 - 38 |
Zorgverbreding & achterstandsdidactiek haaks op EGO. Steunpunt-visie: bedreiging voor zorgverbreding en GOK |
Nr. 139 |
Blz. 39 - 47 |
GELIJKE ONDERWIJSKANSEN (GOK) |
Volksverheffing en onderwijskansen versus dom-houden: visie van Karsten, Finkielkraut en Zwagerman |
Nr. 142 |
Blz. 11 |
Evidence based practice en GOK haaks op ontplooiing: pleidooi voor leerkrachtgestuurd onderwijs & niveaubewaking |
Nr. 142 |
Blz. 12 - 16 |
HNL - HET NIEUWE LEREN |
Prof. Paul Kirschner maakt brandhout van hypes op studiedag Associatie Leuven |
Nr. 144 |
Blz. 15 - 19 |
Prof. Filip Dochy: 'Leren is niet langer concentreren, maar multitasken' |
Nr. 144 |
Blz. 20 |
'Het Nieuwe Leren' in 'De Bedrijvige School' |
Nr. 136 |
Blz. 2 - 3 |
Learn-it-yourself in do-it-self school |
Nr. 136 |
Blz. 4 - 19 |
Onderwijsverzorgers zorgen voor eigen HNL-winkel: de druk van KPC, APS, SLO… |
Nr. 136 |
Blz. 20 - 26 |
HNL-schoolexperimenten in secundair - en basisonderwijs, én eerste evaluatie van Slash21 |
Nr. 136 |
Blz. 27 - 33 |
'Nieuwe leren'-pleidooien van onderwijskundigen: L. Stevens, N. Lagerweij, R. Martens & HNL-lectoren |
Nr. 136 |
Blz. 34 - 39 |
Onderwijswetenschappelijke kritiek op 'Het Nieuwe Leren' en op de (socio)constructivistische grondslag |
Nr. 136 |
Blz. 40 - 47 |
Het nieuwe leren in historisch perspectief: ontscholingsbewegingen van Tolstoj (1850) tot 'Het Nieuwe Leren' |
Nr. 136 |
Blz. 51 - 55 |
Individuele zelfrealisatie & zelfsturing: gevaarlijke mythe (Hedwig Aerts en Gentse Artevelde-lectoren) |
Nr. 134 |
Blz. 41 - 42 |
Interview met professor Jacques Carpay. Over het ‘Nieuwe Leren’ en het constructivisme, monsieur Lopez in ‘ętre et avoir’… |
Nr. 133 |
Blz. 18 - 22 |
Mislukking van ‘nieuwe leren’ op EFA-lerarenopleiding en malaise op hogeschool INHOLLAND |
Nr. 133 |
Blz. 45 - 50 |
HOGER ONDERWIJS |
Economie-docent Thierry Debels laakt 'nieuwe leren' in hoger onderwijs |
Nr. 144 |
Blz. 37 |
Prof. Frank Thevissen: iedereen gediplomeerd in hoger onderwijs!? |
Nr. 144 |
Blz. 44 - 46 |
Accreditatie en niveaubewaking: een aanfluiting |
Nr. 144 |
Blz. 46 |
Hoger onderwijs afstemmen op tso- en bso-student!? |
Nr. 144 |
Blz. 49 |
Malaise en anomie in hoger onderwijs. Bolognees doorhollingsbeleid gewikt en gewogen - deel 2 |
Nr. 135 |
Blz. 45 - 54 |
ICT |
Robert Cailliau - ontwikkelaar www - over ICT-gebruik in de klas |
Nr. 137 |
Blz. 24 - 25 |
IEDERWIJS |
IederWijs-privéscholen en Gentse Sudbury school: een nieuw fundamentalisme? |
Nr. 136 |
Blz. 48 - 50 |
INCLUSIE |
Radicale inclusie = apartheid binnen de klas: O-ZON-petitie |
Nr. 141 |
Blz. 2 - 3 |
Geen leerzorg, maar radicale inclusie & omwenteling |
Nr. 141 |
Blz. 4 - 14 |
INSPECTIE, BEGELEIDING EN MINISTERIE |
Kopstukken DVO, inspectie & begeleiding reageren op O-ZON-debat
met pleidooien pro (verdere) ontscholing |
Nr. 144 |
Blz. 21 - 23 |
Ontscholingsdiscours van DVO-directeur Standaert bevestigt kritiek op DVO en ontscholing |
Nr. 144 |
Blz. 24 - 30 |
Coördinerend inspectrice Els Vermeire pleit voor ontscholing, communicatieve taalaanpak & staatspedagogiek |
Nr. 144 |
Blz. 31 - 34 |
De bedenkelijke rol van inspectie, media & KLASSE |
Nr. 142 |
Blz. 33 - 36 |
Kritiek op KLASSE in O-ZON-mails |
Nr. 142 |
Blz. 36 |
INTERNATIONAAL VERGELIJKEND ONDERZOEK |
Allochtone leerlingen krijgen NIET minder onderwijskansen dan elders. Schleicher & Vandenbroucke manipuleren PISA en vergelijken appels en peren |
Nr. 138 |
Blz. 2 - 11 |
Leerrijke publicaties over malaise in het Franse en Zwitserse onderwijs |
Nr. 137 |
Blz. 41 - 55 |
PISA-congres in Helsinki over Fins schoolsucces |
Nr. 135 |
Blz. 10 - 13 |
(JAAR-)KLAS EN EFFECTIEVE INSTRUCTIE |
Jaarklassen, jaarklascurricula en activerende instructie: onderschat emancipatorisch hervormingsproject |
Nr. 134 |
Blz. 9 - 23 |
Marokkaans klassikaal onderwijs & heimwee naar het “klassieke leren” |
Nr. 134 |
Blz. 24 |
Klassikaal systeem en kennisoverdracht: evidente copernicaanse hervorming die lang op zich liet wachten |
Nr. 134 |
Blz. 25 - 30 |
Effectiviteit van jaarklassensysteem en directe instructie |
Nr. 134 |
Blz. 31 - 35 |
LEESONDERWIJS |
Leessprong & Directe SysteemMethode (DSM): Wat vindt de leerkracht ervan? |
Nr. 135 |
Blz. 34 - 37 |
LEREN LEREN |
Aanleren van algemene (meta)cognitieve vaardigheden: vraagtekens bij deze vorm van ‘leren leren’ |
Nr. 134 |
Blz. 38 |
MEESTERSCHAP |
Duitse pedagoog Winfried Böhm over opvoeding: 'Vrije & solidaire persoon moet centraal staan' |
Nr. 144 |
Blz. 50 - 51 |
Van Oostrum: leerkrachten bezield door hun vak |
Nr. 142 |
Blz. 38 |
George Steiner over: het ‘meesterschap’ van de meester |
Nr. 134 |
Blz. 4 - 8 |
NIEUWE SCHOOLBEWEGING |
Hallo Dalton… een bezoek aan de Starter |
Nr. 135 |
Blz. 41 - 44 |
ONDER DE LEESLAMP |
Coachen van een klas en Van Dale |
Nr. 141 |
Blz. 46 - 47 |
Vraaggestuurd leren versus vragen oproepen |
Nr. 138 |
Blz. 47 |
Kritiek op kinderrechtencommissaris |
Nr. 138 |
Blz. 47 |
Van Dale springlevend |
Nr. 135 |
Blz. 55 |
Educatief Bordspel |
Nr. 135 |
Blz. 55 |
ONDERWIJSBELEID EN KRITIEK |
O-ZON-manifest: 10 actiepunten voor 'herscholing' van het onderwijs,
herwaardering van Vlaamse traditie en vernieuwing in continuďteit |
Nr. 141 |
Blz. 15 - 20 |
Daling niveau spelling en rekenen = taboe-onderwerp: CLB-klokkenluider Deloof teruggefloten |
Nr. 141 |
Blz. 21 |
O-ZON-activiteiten & -effecten en O-ZON-nieuws |
Nr. 141 |
Blz. 22 - 25 |
Tendentieuze voorstelling van O-ZON-persconferentie in 'Lopende Zaken' in functie van repliek Laevers. Nederlandse kranten publiceren correct verslag |
Nr. 141 |
Blz. 26 - 28 |
Leerpsychologen pleiten voor meer leiding bij leerprocessen en tegen modieuze zelfstudie en zelfsturing - ook in hoger onderwijs. Veel bijval op leerpsychologsich AERA-congres 2006 |
Nr. 141 |
Blz. 29 - 37 |
Ad Verbrugge - voorzitter Beter Onderwijs Nederland - over onderwijs in Nederland, BON-strategie & Vlaanderen |
Nr. 141 |
Blz. 38 - 41 |
Berichten over ontscholing & ontwrichting in Nederland |
Nr. 141 |
Blz. 42 - 45 |
O-ZON-witboek. 'Meester, het mag weer!' |
Nr. 140 |
Blz. 2 - 87 |
In gesprek met minister Frank Vandenbroucke |
Nr. 137 |
Blz. 2 - 23 |
Leerrijke publicaties over malaise in het Franse en Zwitserse onderwijs |
Nr. 137 |
Blz. 41 - 55 |
Masochistische septemberverklaringen over sociale discriminatie & pleidooien voor terugkeer naar jaren vijftig en voor grootschaligheid |
Nr. 135 |
Blz. 2 - 9 |
ONTSCHOLING |
Filosofie-docent Raf Debaene over leerlinggestuurde ideologie en ontscholing |
Nr. 144 |
Blz. 35 - 37 |
Jan Saveyn: Kennis of vaardigheden? |
Nr. 144 |
Blz. 38 - 43 |
Leerkracht secundair onderwijs: gelijkheidsmythe en nivellering |
Nr. 144 |
Blz. 47 - 48 |
20 pleidooien voor cultureel leren en 'modern' O-ZON-onderwijs |
Nr. 142 |
Blz. 2 - 6 |
Standpunt van COC in O-ZON-debat |
Nr. 142 |
Blz. 7 - 10 |
Kennis maakt vrij: aandacht voor werkelijkheid en waarheid |
Nr. 142 |
Blz. 24 - 27 |
Vertrouwen in autoriteit van docent bevrijdt student |
Nr. 142 |
Blz. 28 |
Zelfsturing en zelfrealisatie: eerder anti- dan post-modern |
Nr. 142 |
Blz. 29 - 32 |
Bedrijfsleven wil breed gevormde leerlingen |
Nr. 142 |
Blz. 37 - 38 |
Basiseducatie wiskunde & ontscholing ŕ la Paulo Freire. Commentaar van J. Nelissen en R. Feys op proefschrift van M. Van Groenestijn |
Nr. 138 |
Blz. 45 - 46 |
Ivan Illich: boegbeeld van ontscholing in 1970 & 2000. Ontscholing leidt tot ontschoolde leerlingen die weinig competent zijn |
Nr. 138 |
Blz. 27 - 44 |
Achtergronden van ontscholing & aantasting van kennisoverdracht en belang van taakgerichte reflectie en basiskennis in de opleiding |
Nr. 134 |
Blz. 43 - 51 |
Opvoeden en onderwijzen met zachte hand versus knuffelpedagogie, en zelfontplooiing. Pleidooien van professoren, leerkrachten en journalisten |
Nr. 133 |
Blz. 51 - 55 |
PROEFTUINEN |
Proeftuinen van (H)Eden en Verleden: Frank haalt belegen en controversieel beleidsrecept uit ministeriële kast |
Nr. 133 |
Blz. 3 - 11 |
REKENONDERWIJS |
Basiseducatie wiskunde & ontscholing ŕ la Paulo Freire. Commentaar van J. Nelissen en R. Feys op proefschrift van M. Van Groenestijn |
Nr. 138 |
Blz. 45 - 46 |
SCHOOLSTRUCTUUR |
_topschoolideaal: gelijke lesstof voor leerlingen van alle niveaus. Verkeerde g(G)ok volgens minister Van der Hoeven & leerkrachten secundair onderwijs |
Nr. 133 |
Blz. 12 - 17 |
SPELLING |
Spellinghervorming en spellingchaos |
Nr. 138 |
Blz. 26 |
STUDIEHUIS |
Eerherstel voor de docent. Wederopbouw na het drama Studiehuis |
Nr. 134 |
Blz. 36 - 37 |
TAALONDERWIJS |
Taalpeilonderzoek 2007: taalleraars, leerlingen en burgers
wijzen op knelpunten in 'officiële' taalvisie, eindtermen en leerplannen |
Nr. 144 |
Blz. 9 - 14 |
Degelijk en veelzijdig (taal)onderwijs: kennis, vaardigheden, attitudes en... redelijkheid |
Nr. 142 |
Blz. 16 - 23 |
Pedagogisch coördinator VVKBaO wijt polemiek over taalonderwijs aan invloed van NT2- Leuven |
Nr. 142 |
Blz. 39 |
(Taal)onderwijs waarvan ik wel eens droom |
Nr. 142 |
Blz. 40 - 50 |
Leerkrachten S.O. bekritiseren nieuwe taalaanpakken. COC-lerarenbond neemt deel aan debat over taalonderwijs |
Nr. 138 |
Blz. 19 - 20 |
Taalonderwijs Nederlands & methodestrijd |
Nr. 137 |
Blz. 26 - 40 |
Taaldossier Okrant voor O-ZON |
|
download |
Taalonderwijs: identiteitscrisis. Reacties op deel 1, actualiteit, taalplan van Vdb en vervolgbijdragen |
Nr. 135 |
Blz. 14 - 19 |
Taalonderwijs: identiteitscrisis en methodestrijd - deel 2. Controverse rond leervak Frans & communicatieve aanpak |
Nr. 135 |
Blz. 20 - 27 |
Taalonderwijs: identiteitscrisis en methodestrijd - deel 3: samenvatting van historisch overzicht van prof. Wilfried Decoo |
Nr. 135 |
Blz. 28 - 33 |
Een pleidooi voor taalvaardigheidsonderwijs |
Nr. 135 |
Blz. 38 - 40 |
Identiteitscrisis moedertaalonderwijs & NT2: eenzijdige visies en methodestrijd haaks op pleidooien voor veelzijdig & effectief taalonderwijs met behoud van ‘oude waarden’ |
Nr. 133 |
Blz. 23 - 44 |
VREEMDE TALEN |
Taalonderwijs Frans & methodestrijd: vervolg. Professoren en leerkrachten bekritiseren eindtermen en eenzijdige communicatieve aanpak. Inspecteur Ros beschuldigt hen van contrareformatie |
Nr. 138 |
Blz. 21 - 25 |
Taalonderwijs: identiteitscrisis. Reacties op deel 1, actualiteit, taalplan van Vdb en vervolgbijdragen |
Nr. 135 |
Blz. 14 - 19 |
Taalonderwijs: identiteitscrisis en methodestrijd - deel 2. Controverse rond leervak Frans & communicatieve aanpak |
Nr. 135 |
Blz. 20 - 27 |
Taalonderwijs: identiteitscrisis en methodestrijd - deel 3: samenvatting van historisch overzicht van prof. Wilfried Decoo |
Nr. 135 |
Blz. 28 - 33 |