Nieuwe nummers
Nummer 201-202 (april-september 2022)
2 | Dubieuze discriminatie- & racisme- beschuldigingen & eenzijdige en misleidende analyses in ‘Onderwijs in een gekleurde samenleving’ |
25 | Structuurmethodes als ‘Veilig leren lezen’ van C. Mommers zorgden gedurende decennia voor minder veilig leesonderwijs. Onze kritieken & DSM zorgden voor alternatief en brede consensus |
34 | Onze ‘directe systeemmethodiek’ leren lezen: fonetische aanpak, progressieve complicering, veel aandacht voor automatiseren, lettergroeplezen (is, as, op, eet), enz. |
45 | Onderwijskrantcampagne Kleuteronderwijs: 6de bijdrage: Leerkansen vergroten in kleuteronderwijs: praktijkvoorstellen |
50 | Een terugblik op 45 jaar Onderwijskrant |
52 | De zegen van de standaardtaal - ook voor anderstalige leerlingen |
54 | Kritiek op reformpedagogiek & nieuwe schoolbeweging vanwege T. Litt, V. D’Espallier, W. Bagley rond 1930 |
58 | Her en der gelezen. Recente opiniestukken en uitspraken die beklijven |
Nummer 200 (januari-februari-maart 2022)
2 | 200 nummers: 10.000 pagina’s, én sinds 2013 dagelijks fb, blog, tweets: al 35.000: 45 jaar engagement voor degelijk onderwijs & strijd tegen aantasting van de kwaliteit |
16 | Maakte Onderwijskrant de actiepunten in de beginselverklaring van 1977 waar? |
26 | Interview in 1997 over 20 jaar Onderwijskrant en toestand van het onderwijs: “Raf Feys, gedreven criticus Vlaams onderwijs: vernieuwen is niet hetzelfde als vernielen.” |
31 | 40 jaar onderwijzer: over evoluties & wel en wee in het onderwijs: boeiend beroep, maar onderwijstanker liep jammer genoeg averij op |
36 | Ontscholing & ontpedagogisering, reformpedagogiek, nieuwe leren, zachte didactiek, innovatief achteruit vanaf Rousseau tot recente leerpleinen: inleidend hoofdstuk |
47 | Rapport-Brinckman van de commissie ‘Beter onderwijs’: ‘Naar de kern: de leerlingen en hun leer-kracht’ bevestigt analyses & stellingen van 45 jaar Onderwijskrant |
Nummer 199 (oktober-november-december 2021)
2 | Onderwijsstandpunten Koen Pelleriaux: haaks op onze visie & Brinckman-rapport |
6 | Een eerste reactie op het Brinckman-rapport van de Commissie Beter Onderwijs |
8 | Tim Surma over aantasting onderwijskwaliteit, herwaardering pijlers van onze sterke onderwijstraditie & inzet expertisecentrum ExCEL |
15 | Dirk Van Damme: kennisrelativisme & constructivistische aanpak bij eindtermen & leerplannen jaren negentig: invloed van ex-VSO-sympathisanten katholieke koepel; Overladenheid nieuwe ET s.o. door vakkenoverschrijdende eindtermen, aso-isering e.d. |
19 | Zwartboek: Progressief/Innovatief Achteruit van de Nederlandse professoren Jaap Scheerens en Paul Kirschner: bevestiging van Onderwijskrantvisie |
29 | Ex-onderwijzeres Jeanet Meijs over mismeestering van het (lager) onderwijs in Nederland |
31 | 50 jaar ontscholing(sdruk) in het onderwijs & vanaf 1990 stroomversnelling |
39 | Rapport Commissie Beter Onderwijs ‘Naar de kern: de leerlingen en hun leer-kracht’ |
Nummer 198 (juli-augustus-september 2021)
2 | Dirk Van Damme over schooldrama in recent interview: dalende onderwijskwaliteit, + ontwrichting s.o. & aso-isering s.o. ten koste van tso/bso |
9 | Ontscholer Roger Standaert stuurde aan op staatspedagogie én kennis- & cultuurrelativisme. Hij beschuldigt nu minister Weyts & herscholers.Ook andere Impuls-redactieleden & Mysterie van Onderwijs doen hier gretig aan mee |
14 | Leuvense vakgroep Educatie en samenleving vergaloppeert zich in strijd tegen nieuw beleid : ‘Vlaams onderwijs wordt ernstig bedreigd’ |
25 | Verantwoordelijken aantasting onderwijskwaliteit & pedagogische autonomie, ontkennen en beschuldigen klokkenluiders en minister van populisme, staatspedagogiek … |
40 | GO!-Poolster-hervorming, gepersonaliseerd leren : hypewoordenpedagogiek |
44 | Lies Van Rompaey over werking COV-vakbond en de rol van (al)machtige secretarissen-generaal: 1893 tot 1983 |
47 | Freinets meedogenloze kritiek op het gebruik van hand- & leesboeken in 1925/28 & kritiek/commentaar in die tijd op zijn visie vanwege Victor D’Espallier & anderen |
51 | Onder de leeslamp |
Nummer 197 (april-mei-juni 2021)
2 | Nivellerende ET & leerplannen -1998 moeten grondig bijgewerkt worden. Ook meer eindtermen nodig i.p.v. minder! |
10 | Pleidooi voor herwaarderen i.p.v. afschaffen klassieke grammatica in lager onderwijs |
23 | Spelling niet zo belangrijk meer,werkwoordspelling afschaffen? Dringende herwaardering! |
26 | Strijd tegen sterke relativering van AN en geschreven taal |
29 | Waarheen met nieuwe eindtermen, leerplannen & methodes wiskunde? Pleidooi voor verdere herwaardering van onze sterke wiskundetraditie |
38 | Waarheen met ‘Meten en metend rekenen’ in nieuwe eindtermen/leerplannen |
42 | Evolutie leerdomein 'meetkunde' in de eindtermen en leerplannen wiskunde en belangrijke ingrediënten |
47 | Pleidooi voor herwaardering cursorisch onderwijs voor natuurkennis, geschiedenis en aardrijkskunde in hogere leerjaren lager onderwijs |
50 | Pleidooi voor optimalisering kleuteronderwijs in nieuwe eindtermen en programma’s. Recente oproepen voor grondige bijsturing van ons kleuteronderwijs |
Nummer 196 (januari-februari-maart 2021)
2 | Directe systeemmethodiek leren lezen: beknopte voorstelling van principes en van toepassing in recentere leesmethodes |
9 | Kritieken op klassieke structuurmethodes leren lezen - als VLL, & vergelijking met principes van onze DSM |
13 | Daling TIMSS-wiskunde-10j. geen toeval: ondermijning sterke onderwijstraditie tastte als sluipend gif ook kwaliteit wiskundeonderwijs aan + recente nefaste evoluties |
22 | TIMSS-2019: Vlaams kleuteronderwijs te weinig begaan met schoolse geletterdheid.Recente oproepen voor grondige bijsturing van ons kleuteronderwijs |
33 | Hervorming s.o. = ontwaarding van - & aderlating voor tso/bso én nefast voor leerlingen Zelfde kritiek als bij VSO, maar veel tso/bso-scholen hielden destijds VSO wel buiten! |
43 | Over hervorming van de volkschool op Vlaamsch-Nationale Grondslag, radicaal gepropageerd door hoofdinspecteur J.Th. Strauven in 1941, … |
50 | Inclusie-hardliner Cor Meijer in Klasse: “Geslaagd inclusief onderwijs vraagt grote stappen,” én dus afschaffing van buitengewoon én gewoon onderwijs |
Nummer 195 (oktober-november-december 2020)
2 | Leuvense onderzoekers zittenblijven: ’Sorry, we vergisten ons in 1991, 2011, 2012 : er zijn b.v. maar weinig i.p.v. veel ZB-ers in 1ste jaar s.o., ZB toch zinvol …’ |
5 | Opstellers nieuwe eindtermen en leerplannen ba.o. kunnen veel leren uit kritische analyse van mislukte & ontscholende leerplan -1936 & van ermee verwante ZILL-onderwijsvisie |
20 | Onderwijzer Jef Boden in 2010 over ontscholing in het lager onderwijs Zullen nieuwe eindtermen en leerplannen hiermee rekening houden? |
24 | Bijna 40 jaar strijd voor waardering/behoud structuur en werking geïntegreerde lerarenopleidingen & van sterke Vlaamse onderwijstraditie |
50 | Heibel over nieuwe eindtermen 2de graad s.o. en chaos volgend schooljaar. Samen leerplannen e.d. opstellen = grote stap vooruit, i.p.v. toenemend separatisme |
Nummer 194 (juli-augustus-september 2020)
2 | Prof. Kris Van den Branden en co: nooit constructivisme, kennisrelativisme … gepropageerd, nooit gesteld dat onderwijs op de schop moest: ontscholers ontkennen & wassen handen in onschuld |
13 | De vele pleidooien vóór constructivisme & kennisrelativisme vanwege universitaire lerarenopleiders & onderwijskundigen, enkele normaalscholen, op studiedagen hogescholen |
19 | Constructivisme & kennisrelativisme in het onderwijs: dubieuze constructie - Verslag van debat over constructivisme à la Piaget 50 jaar geleden & debat voorbije decennia |
32 | Evaluatiestudies omtrent effectiviteit constructivistisch versus leraargestuurd onderwijs |
34 | Grondige & kritische analyse van kenmerken van - en kritieken op - constructivistische leerprocessen & kennisrelativisme |
Nummer 193 (april-mei-juni 2020)
2 | Michel Foucaults ontluisterende analyse van het onderwijs: disciplineringsdenken, bestuurlijkheid & biopolitiek; en invloed op Vlaamse pedagogen |
10 | Prof. Marc Depaepe in ‘Orde in vooruitgang’: toenemende verschoolsing, disciplinering/pedagogisering en zucht naar orde in het lager onderwijs |
16 | Jaarklassensysteem is basis van effectief, activerend & boeiend onderwijs & het minst gecompliceerde. Het wordt ook nog steeds en bijna overal toegepast |
19 | Spreidstand Leuvense pedagogen Masschelein, Simons & Co - Hun schools onderwijs à la ontscholer Rancière wijkt sterk af van echt schools onderwijs |
45 | Gert Biesta in ban van Rancières 'onwetende meester' en onderwijsfabeltjes Jacotot In 163 jaar geleden -nam prof. De Gelder al afstand van fabeltjes & visie van Jacotot |
48 | Gezag-autoriteit van school/leerkracht in vraag gesteld Prof. Verhaeghe pakt uit met horizontale autoriteit |
Nummer 192 (januari-februari-maart 2020)
Themanummer over niveaudaling en PISA-2018
2 | Balans onderwijs in 2019 : negatief & positief, wensen 2020 |
5 | PISA-2018 : kroniek al lang aangekondigde niveaudaling & overzicht PISA- scores |
10 | Praktijkmensen & onderwijsexperts tillen zwaar aan niveaudaling en wijzen op mismeestering voorbije decennia |
18 | PISA-reacties recente ontkenners van - en verantwoordelijken voor - niveaudaling |
26 | Wat is er aan de hand met het vak wiskunde in s.o.? Kroniek van sinds 1997 aangekondigde niveaudaling |
31 | Raf Feys, prof. Lieven Verschaffel e.a. over 50 jaar debat & strijd over wiskundeonderwijs op de lagere school |
47 | Docenten Frans KU Leuven en Hasselt slaan begin 2020 Alarm en doen concrete aanbevelingen voor het vak Frans |
50 | Niveaudaling natuurkennis, geschiedenis en aardrijkskunde in het lager onderwijs |
Nummer 191 (oktober-november-december 2019)
2 | Regeerakkoord haaks op stijgende ontscholingsdruk, uitholling lerarenambt,... Worden niveaudaling & andere ontwrichtingen straks afgeremd /teruggeschroefd? |
13 | Controversiële reactie op regeerakkoord van prof. Jan Van Damme |
15 | Overzicht standpunten ontscholers, beeldenstormers, gelijkheidsdenkers, kennisrelativisten, uithollers taalonderwijs… waarvan het regeerakkoord afstand neemt |
26 | Focus op competenties nefast voor taalonderwijs & begrijpend lezen |
28 | Pro Flandria over Kerntaken voor een toekomstgericht onderwijs in Vlaanderen |
31 | M-decreet-feuilleton. Regeerakkoord zet stappen terug, maar voorstanders stuurden voorbije maanden en jaren op meer inclusie aan; recente kritieken praktijkmensen… |
42 | Recent UNIA-rapport: Naar een Inclusief Onderwijssysteem in België |
45 | Waarschuwing voor nieuwlichterij 100 jaar geleden vanwege Theo Thijssen |
47 | Constructivisme is een slechte didactische raadgever |
49 | Petitie van ‘Mysterie van Onderwijs' betreurt nieuwe & kritische wind in regeerakkoord |
51 | Bedenkingen bij debat over structuur s.o. en halfslachtige hervorming |
Nummer 190 (juli-augustus-september 2019)
2 | Make onderwijs great again. Politieke linkerzijde & nieuwlichters tastten kwaliteit aan. Onderwijsbocht Dirk Van Damme (OESO) = memorandum commissie onderwijs |
9 | Controversiële standpunten van minister Vandenbroucke & kabinetschef Dirk Van Damme in legislatuur 2004-2009 |
12 | Visie van bekeerde Dirk Van Damme over structuurhervorming s.o., kwaliteit eerste graad, onderwijs(on)gelijkheid, waterval, competentiegericht onderwijs, niveaudaling |
17 | Onderwijs-onderzoek & -theorie: kloof met klaspraktijk en nefaste invloed van veel onderwijsexperts.Onderwaardering praktijkgerichte onderwijs-wetenschap |
28 | Dubieuze onderwijskunde. Te veel pedagoochelaars/ pédagogistes/anti-onderwijskundigen… in Vlaanderen, Frankrijk, Zweden |
32 | Al 50 jaar mismeestering van het onderwijs: verkeerde beleidsopties, dubieuze expertisecentra, miskennen beproefde waarden & sterke onderwijstraditie, en belang van strijd tegen neomanie en rages |
39 | Globale leesmethodiek van Ovide Decroly en nefaste invloed - ook op structuurmethodes (1965-2005) als ‘Veilig Leren lezen’ |
51 | Zorgen van Brugse directies secundair onderwijs |
Nummer 189 (april-mei-juni 2019)
2 | Vlaams onderwijs al lang mismeesterd. Onderwijskrantmemorandum 2019 - Verzet/lippendienst leerkrachten temperde ontscholing/niveaudaling |
22 | 30 jaar miskenning wereldtopkwaliteit onderwijs leidde tot afbraak en niveaudaling Niveau-alarm 1 april Jan Van Damme, maar niemand blijkbaar verantwoordelijk |
30 | Recente praktijkgetuigenissen over niveaudaling en mismeestering onderwijs |
38 | Grote problemen hervorming eerste graad s.o. per 1 september 2019 |
48 | M-decreet-feuilleton : recente berichten Kritische studie Rekenhof, VLOR-memorandum pro meer inclusie, bepaalde politici & praktijkmensen pro minder |
Nummer 188 (januari-februari-maart 2019)
2 | Toename zorgen omtrent Vlaams onderwijs en hervormingen Haaks op euforische balans onderwijsverantwoordelijken |
9 | Recente berichten over niveaudaling, iVOX-studie e.d. |
13 | Onrust en ongenoegen over hervorming s.o., nieuwe eindtermen e.d. bij leraren, directies en ouders - versus euforie minister Crevits |
21 | ZILL-leerplanarchitect De Ruysscher predikt verlossing uit ellende klassiek onderwijs - via radicale ontscholing |
28 | Veroordeling school die Maxim met Down niet includeert UNIA, rechter & hardliners zegevieren |
35 | Commissie Verenigde Naties tikt ook Spanje op de vingers omwille van gebrekkig inclusief onderwijs |
38 | Recente kritieken op nefaste gevolgen van M-decreet |
41 | Prof. Paul Kirschner over belang instructie, onderwijsmythes als 21e-eeuwse vaardigheden, Leraren David Didau & Marcel Schmeier over belang van kennis, expliciete instructie e.d. |
47 | Meer nood aan open confrontatie inzake zingeving, religie, spiritualiteit… & aan waardering van positieve evolutie, dan aan gelamenteer & nieuw leerplan godsdienst |
Nummer 187 (oktober-november-december 2018)
2 | Nieuwe eindtermen(domeinen) burgerschap, gezonde levensstijl, financiële geletterdheid, welbevinden e.d. in eerste graad s.o. : immense problemen & niveaudaling |
10 | COC-lerarenvakbond: kwaliteit onderwijs onder druk! COC-congres: Geef ons beroep terug |
14 | Dirk Van Damme (OESO) over dalende onderwijskwaliteit, hersenschim brede 1ste graad, prestatievijandigheid & obsessie met welbevinden |
17 | Recent debat over niveaudaling & toenemende ontscholingsdruk. Verdere ontscholing en niveaudaling lijken onafwendbaar |
28 | Wim Van den Broeck: tanende onderwijskwaliteit vooral gevolg van ontscholing: afbraak kennis(overdracht), constructivisme, & ervaringsgericht & gedifferentieerd leren |
31 | Over uitholling taalonderwijs door universitaire taaldidactici, taalbegeleiders... & de rol die relativering van belang AN hierbij speelt |
40 | Zweedse onderwijskundigen-ontscholers verontschuldigen zich. Vlaamse nieuwlichters als Martin Valcke blijven doordrammen en bekennen geenszins schuld |
44 | Taakanalytisch leerlingvolgssyteem van Pieter Goessaert |
47 | Voorstellen docent Stijn Van Hamme in ‘Scholen laten schitteren': leraarschap in ere herstellen: leraren die zich focussen op kerntaak: het lesgeven |
50 | Ervaren lerarenopleider Fons Exelmans: onderwijs moet zich beperken: klasgroepen zo goed mogelijk aan het leren krijgen |
Nummer 186 (juli-augustus-september 2018)
2 | Egalitair dogmatisme en pedagogisch progressivisme bedreigen fundamentele missie van het onderwijs |
14 | Dirk Van Damme (OESO): Geen brede & nivellerende eerste raad, heroriëntering # waterval, hervorming is wel bedreiging voor tso |
16 | Over uitholling taalonderwijs en vernieuwingsestablishment tijdens lezing Dirk Van Damme en in commissie onderwijs 26 april |
20 | Ontscholing & holle retoriek van Ovide Decroly eeuw geleden & revolutionair leerplan 1936: veel gelijkenis met huidige ontscholingsdiscours |
30 | ZILL-leerplan & -onderwijsvisie : ontscholing, totaliteitsonderwijs, ontwikkelend & contextueel leren, leefschool, doorbreken jaarklas, e.d |
38 | Reactie inclusie-hardliners Van Hove, Lebeer & Schraepen, UNIA … op kritische berichten over M-decreet & op beperkte terugschroeving decreet |
45 | 5 lessen van prof. Rik Torfs |
47 | Breed verzet tegen structuurhervormingsplannen s.o. & ontkenning door Mieke Van Hecke, sociologen... |
50 | Over algemeen ongenoegen van leerkrachten basisonderwijs |
Nummer 185 (april-mei-juni 2018)
2 | Europees comité voor Sociale Rechten, GRIP … Vlaams onderwijs te weinig inclusief |
7 | PANO-reportage ‘het basisonderwijs kraakt’ - 28 maart & recente kritiek M-decreet en ondersteuningsnetwerken |
12 | Failliet inclusief onderwijs in Nederland: alarmerende berichten |
14 | Beter leren lezen in Vlaanderen : oorzaken niveaudaling en vergelijking met Nederland |
21 | Een jaar overslaan komt veel minder voor dan een jaar overzitten. Toch kan het heel zinvol zijn |
25 | Dirk Van Damme (OESO) kritisch over competentiegericht denken op KULAK-lezing 21 maart te Kortrijk |
27 | Zorgen in commissie onderwijs 22 maart & elders over opstelling eindtermen: nefaste clustering van vakken, verwaarlozing van taalkennis, te krappe timing |
30 | Onze kritiek op beleidsverklaring 2004 van duo Vandenbroucke Van Damme: relevanter dan ooit. 14 jaar later bevestigen Dirk Van Damme e.a. ons gelijk. |
40 | Kroniek van voorspelbaar politiek debat en steekspel over terugschroeven van M-decreet: van 30 maart tot 12 april e.v. |
46 | Kritiek op diversiteitsbarometer Unia over kansenongelijkheid onderwijs |
49 | Valkuilen leerplan wereldoriëntatie-1998 & modieuze werkvorm W.O. |
Nummer 184 (januari-februari-maart 2018)
2 | Controversiële richtlijnen over thuistaalgebruik |
6 | Reacties op GO!-taalrichtlijnen i.v.m. thuistaalgebruik |
11 | Parlementair debat over GO!-richtlijnen thuistalen |
14 | Piet Van Avermaet & Co: geen intensief NT2 maar intensief huistaalgbruik. Nederlands niet zo belangrijk |
24 | Steunpunt NT2 Van den Branden werd Steupunt ANTI-NT2 én PRO intensief gebruik thuistalen |
28 | Doorstroming naar s.o.: Transbaso versus onze Leuvense studie 1970: doorstroming op basis schoolresultaten l.o., maar andere GOK-conclusies |
32 | December-kritiek professoren & schooldirecteurs op niveaudaling, modes, softe evaluatiecultuur |
42 | Zorgen over uitholling taalonderwijs & over niveaudaling begrijpend lezen |
48 | Holle retoriek van 21st century skills. Geen omwenteling curriculum nodig & jammer genoeg worden de eindtermen losgemaakt van vakdisciplines |
Nummer 183 (oktober-november-december 2017)
2 | Leerplancampagne Onderwijskrant: halt aan leerplan-operaties als ZILL die leiden tot ontscholing en aantasting ontwikkelingskansen |
15 | De leerling centraal in het onderwijs? Visie van Maarten Simons & Jan Masschelein (profs pedagogiek KU Leuven) |
18 | Negen academici tackelen heilige huisjes in onderwijs |
20 | Beleidsverantwoordelijken Engeland, Singapore, Shanghai … zweren bij kwaliteitsvolle handboeken/methodes maar hetze tegen gebruik in Vlaanderen |
25 | Nog steeds chaos en onenigheid rond eindtermen & vrees voor ontkoppeling van vakinhouden |
29 | Pleidooi voor vlugger werken met conventionele maateenheden i.p.v. natuurlijke maten in lager onderwijs |
35 | Kritische vragen en opmerkingen over functioneren ondersteuningsnetwerken in commissie onderwijs |
38 | Evaluatie ondersteuningsnetwerken door ‘Inclusief Buitengewoon’ |
41 | M-decreet - kritiek in interview De Torretjes |
42 | Kritische reacties op M-decreet van voorbije maanden |
45 | Evaluatie drie jaar Passend Onderwijs = zelfde problemen als met M-decreet |
49 | Kindvolgend ZILL-ontwikkelingsplan kleuteronderwijs haaks op wetenschappelijke studies over effectief kleuter onderwijs |
51 | Recente STEM-standpunten van prof. Wim Dehaene |
Nummer 182 (juli-augustus-september 2017)
2 | Bezorgdheid over onderwijs enkel toegenomen: steeds meer kritiek, onzekerheid en chaos |
8 | Zorgelijke opflakkering van neomanie & vernieuwingsdrift in context nieuwe eindtermen en leerplannen |
23 | 35 jaar geleden slaagden we erin taboe rond de formalistische en hemelse MW open te breken |
30 | Het gaat niet goed met het vak wiskunde in het s.o. |
35 | Niveaudaling Frans als gevolg eenzijdige communicatieve aanpak eindtermen”. Recent inspectie-rapport blijft zweren bij die niet-effectieve aanpak |
38 | Nieuw Unesco-rapport: inclusie enkel mogelijk in radicaal ‘individueel’ onderwijs |
43 | M-decreet. Scherpe kritiek & noodkreet van Kathleen Krekels aan het adres van minister Crevits & onderwijskoepels in ‘De Tijd, 5 juli |
45 | Minister Crevits pakt in Struisvogel-opiniestuk 30 juni uit met loze zegeningen nieuwe ondersteuning om de vele kritiek te dempen |
47 | Dick Wursten: over religie als zoektocht i.p.v. belijdenis, ander soort dialoogschool & bisschoppen/theologen die zich te veel bemoeien met (godsdienst)onderwijs |
49 | Het Boekenboek: selectie onmisbare kinder/jeugdboeken uit de lage landen |
51 | Onder de leeslamp: kinderboeken |
Nummer 181 (april-mei-juni 2017)
2 | ‘Iedereen straks -NOG MINDER- taalcompetent’!? Kris Van den Branden en andere taalgoeroes willen nieuwe eindtermen/leerplannen verder uithollen |
11 | HUN zijn het absoluut niet eens met HUN HEBBEN |
13 | Steven Delarue: Gebruik van tussentaal in klas is hoegenaamd geen probleem. Kritische reacties |
15 | Verzet van leerkrachten en taalkundigen tegen uitholling taalonderwijs & tegen banalisering van AN als elitaire en discriminerende taalvariant |
21 | Evaluatie-conferentiedag 27 maart: belazeren deelnemers en beneden alle peil |
24 | Commentaar bij ondersteuningsnota minister Crevits |
33 | Metaforen en het leraarschap |
40 | Effectief kleuteronderwijs & belang executieve functies & pre-academische kennis/vaardigheden |
47 | Duizelingwekkend Referentiekader voor OnderwijsKwaliteit: te lang & zwaar ROK/JUK |
49 | ONDER DE LEESLAMP - Rijke oogst aan kinderboeken |
51 | OESO-studie: hoog welbevinden en minder stress, maar te weinig ambitie |
Nummer 180 (januari-februari-maart 2017)
2 | Beste wensen voor 2017, grote zorgen omtrent toekomst Vlaams onderwijs |
5 | M-decreet:verontrustende decembermaand: pleidooien voor radicaal inclusief & verzet |
12 | Katholieke Onderwijskoepel: inclusie-school voor alle leerlingen - kritiek vanwege leerkrachten, directies, onderwijsvakbonden en ouders |
19 | Inclusie-standpunten van lerarenvakbonden COC en COV - eind december 2016 |
23 | Vlaamse 15-jarigen sterk in PISA & sterker dan in landen met uitgestelde studiekeuze |
31 | Leerlingen 4de leerjaar behaalden eens te meer topscore TIMSS-Wiskunde |
36 | Over scores allochtone leerlingen in PISA-& TIMSS-2015 en taal-strijd over (taal)problemen van allochtone lln. |
42 | Vlaamse onderwijzers & regenten scoren sinds 1995 beter voor TIMSS en PISA dan universitair opgeleide |
45 | Structuurhervorming secundair onderwijs: ontwrichting & nivellering voorkomen |
48 | Reacties van directies, rector Rik Torfs & leerkrachten op hervormingsakkoord s.o. |
Nummer 179 (oktober-november-december 2016)
2 | Wordt 2016-2017 jaar van de grote doorbraak van de onderwijshervormingen??? |
6 | Dialoogschool: uitgeholde identiteit & godsdienstlessen ¦ dialoog met islam als verlossing !?? |
19 | Verontrustende M-decreet-berichten: aug-okt 2016 |
23 | Populistische consultatiecampagne eindtermen: VanWeinigBelang! |
27 | Kritiek op consultatie-rapporten eindtermen in de media: weinig bruikbaars |
29 | Eindrapporten consultatiecampagne over eindtermen: rapport VSK-scholieren & VanLerensbelang |
32 | Vage Conceptnota Modernisering s.o. : recente kritiek |
38 | Bestuurlijke optimalisering: oppervlakkige en controversiële conceptnota |
43 | Kritiek op anti-pedagogische visie van Jacques Rancière - en ook van prof. Jan Masschelein en Goele Cornelissen |
48 | Onder de leeslamp: rijke oogst aan kinderboeken e.d. |
51 | Professor Geert Kelchtermans over onderwijsinnovatie en weerstand |
Nummer 178 (juli-augustus-september 2016)
Dossier modernisering s.o.
2 | Concept-nota structuurhervorming s.o.: geen doorbraak, ontwrichting van prima eerste graad en structuur s.o., afbraak tso, domeinschoolmisbaksel, chaos... |
14 | Modernisering s.o. leidt tot degradatie tso/bso & demotivatie bij 12- à 14-jarige tso-leerlingen |
17 | Minister-president Geert Bourgeois prees op 8 juni 2016 ons degelijk s.o. Bevestiging standpunt Onderwijskrant en petitie mei 2012 |
Dossier evaluatie 1 jaar M-decreet
21 | Dossier M-decreet: Evaluatie 1 jaar M-decreet: een schrijnende balans |
22 | Leidinggevenden onderwijs heel kritisch over M-decreet |
24 | M-decreet bezorgt extra taakbelasting en planlast volgens Rapport operatie Tarra |
25 | Lifestream-flopdebat Klasse over M-decreet: juni 2016: scherpe kritiek |
29 | Problemen met radicaal inclusief onderwijs en hardliners: veel inclusieleerlingen die niet thuishoren in gewoon onderwijs |
33 | M-decreet: vernietigende kritiek in commissie onderwijs - 21 april 2016, maar decreet wordt niet bijgestuurd |
37 | Kinderen met beperking moeten evenveel recht hebben op buitengewoon onderwijs |
41 | Voeden we onze kinderen op tot idioten? Canvasprogramma ‘Voordeel van de twijfel’: losse flodders en stemmingmakerij tegen het onderwijs - deel 1 |
46 | ‘Voordeel van de twijfel’ - deel 2: Stemmingmakerij tegen het onderwijs via gejongleer met filosofen Kant, Socrates, Plato, Nussbaum, Dewey & visie van Michel Serre |
Nummer 177 (april-mei-juni 2016)
2 | Masterplan-malaise: stop structuurhervorming s.o. & wilde ‘veelheidstypes’ |
8 | ‘Officiële’ pleidooien voor kanteling & ontscholing haaks op visie praktijkmensen en Engeland |
17 | Ex-eindtermen-chef Roger Standaert over eindtermen in recente interviews |
25 | Kritische standpunten over bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting vanwege directies basisonderwijs en Brugse begeleiders |
29 | Crevits kon in nov. niet langer loochenen dat er relatief weinig schooluitval is, maar verzweeg dat structuren s.o. dus minder i.p.v. meer schooluitval veroorzaken |
34 | Aanslagen-debat over integratieproblemen en radicalisering moslimjongeren, problemen Brusselse scholen & integratiebeleid |
41 | Debat & studies over gebruik thuistalen, belang kennis Nederlands & integratie |
47 | Veelstemmige STEM-chaos in Vlaams onderwijs & bedreiging voor tso |
51 | M-decreet: ontwrichting (buitengewoon) onderwijs in stroomversnelling & dubbelzinnige uitspraken Crevits over rechtstreekse toegang tot b.o.- basisaanbod |
Nummer 176 (januari-februari-maart 2016)
2 | Nieuwe eindtermen/leerplannen in functie van kanteling van Vlaams onderwijs Slechte start van debat over eindtermen/leerplannen |
11 | Leerplanconcept katholiek onderwijs stuurt aan op nefaste kanteling onderwijs & uitholling van leerplannen, handboeken/methodes, constructivistische aanpak ... |
20 | Kleuteronderwijs: pleidooi voor uitgebalanceerde aanpak met dosis aanbodgerichte programma’s & NT2 ... Hogere eisen en meer voorbereiding op lager onderwijs |
25 | 3 van de 9 leerplannen voor de ontwikkeling van attitudes als intern kompas, concentratie- en doorzettingsvermogen, gemeenschapszin, empathie, welbevinden ...! Overdreven, niet haalbaar en vaak ook niet wenselijk |
31 | Willen taaltenoren uitholling taalonderwijs verder zetten via nieuwe eindtermen/leerplannen voor post-standaardtaal-tijdperk? |
35 | Tevredenheid over (leerplan) wiskunde in lager onderwijs, maar katholieke koepel opteerde onlangs voor eenzijdige constructivistische en contextuele aanpak |
40 | Wiskunde in eerste graad secundair onderwijs: veel kritiek op constructivistische aanpak & gemeenschappelijk leerplan |
43 | Pleidooien voor herwaardering (i.p.v. miskenning) van klassieke vakdisciplines en leerplannen met hun specifieke basiskennis en -vaardigheden |
47 | VLOR-stemmingmakerij-dag 17 september: “Vlaams onderwijs is hopeloos verouderd & presteert ondermaats”, aldus sprekers en VLOR-secretariaat |
50 | De Nieuwe school in 2030’: een fantasierijk Learning Park Vertegenwoordigers departement, VLOR en KBS sturen in 2015 aan op kanteling onderwijs |
Jubileumnummer 175 (oktober-november-december 2015)
2 | 175 Onderwijskranten, honderden bijdragen op Onderwijskrantwebsite, dagelijkse bijdragen op blog en facebookpagina sinds 2013 |
14 | Minister Crevits over zorgzame invoering M-decreet, 1ste graad, aso & B-attest, zinloos zittenblijven, grote schooluitval & duaal leren, meerstemmige STEM; learning park & ontscholing, ontstoffing leerplannen ... Een eerste balans |
22 | B-attest: vroeger nefaste waterval, straks heilzame stroomversnelling? |
27 | De school: a place to be - visie van een directeur en pedagoog |
33 | Vlotte synthese via lettergroeplezen en rol binnen de 'Directe Systeemmethodiek' |
43 | Multiple-choice-examens: kritiek op schrappen giscorrectie in UGent & pleidooi voor alternatieve aanpak van Dudal in Onderwijskrant nr. 170 |
45 | VLOR-stemmingmakerij-startdag 17 september j.l |
49 | Onder de leeslamp |
51 | Faire onderwijskansen versus egalitaire onderwijsideologie: prof. Marc De Vos bevestigt onze standpunten in zijn boek 'Ongelijk maar fair' |
Nummer 174 (juli-augustus-september 2015): Onderwijsland 2015-2016: onzekerheid & chaos
2 | Grootschalige scholengroepen: actualiteit, afremming fusie- dwang; schuldig verzuim minister Crevits en parlementsleden |
8 | Leuvense onderzoekers: "Amper 0,5% studies zittenblijven is betrouwbaar." |
10 | Hervorming s.o. gebaseerd op foute uitgangspunten sociale discriminatie en differentiatie (tracking) in lagere cyclus s.o.: drie recente studies |
14 | Leraar Van Hemeldonck & Finse prof. Sarjala weerleggen Finse fabeltjes |
Dossier M-decreet
16 | M-decreet: impasse, paniek, onzekerheid, chaos … |
19 | Passend onderwijs: ontwrichting buitengewoon onderwijs |
21 | Baat of schaadt inclusie voor bepaalde kleuters: doof kind, kind met syndroom van Down… |
23 | Voor Flo en CO geen recht op buitengewoon onderwijs, maar verplichte LAT-inclusie, exclusie in eerste leerjaar gewoon onderwijs |
28 | Kritische vragen in commissie onderwijs & Vlaams parlement (februari - juni 2015) |
35 | M-decreet: impulsieve voorstellen in 'Impuls' & van begeleiders in maart 2015 |
38 | Euforisch M-decreet-stellingname van koepels onderwijsnetten & begeleidings-diensten: |
42 | Problematische relatie van CLB met M-decreet |
48 | Kritische analyse van falend inclusief onderwijs in Canada & Ierland |
Nummer 173 (april-mei-juni 2015): Grootschalige scholengroepen en VSKO-plan
2 | VSKO-grootschaligheidsplan: geen bestuurlijke optimalisering & democratisch en modern bestuur, maar veel stappen achteruit! |
17 | Grootschalige scholengroepen & besturen: too big & oligarchisch to succeed! |
26 | Leuvense professor Herman De Dijn: "In plaats van schaalvergroting en fusies zijn decentralisatie en subsidiariteit aangewezen" |
30 | Kritiek op grote scholengroepen á la VSKO-plan vanuit onderzoeksrapporten, hoorzittingen e.d. |
36 | Kritische vragen directeurs katholiek onderwijs over grote scholengroepen & bestuurlijke schaalvergroting & verzet van directie van Steden & Gemeenten |
42 | Leren uit nefaste gevolgen van grote scholengroepen in Nederlands secundair onderwijs en in onze Vlaamse hogescholen |
47 | Van scherpe kritiek op oligarchische & bureaucratische KULeuven (2003-mei 2013), naar recent COBRA-plan voor medezeggenschap & collegiaal bestuur |
Nummer 172 (januari-februari-maart 2015)
2 | M-decreet: niet haalbaar, blinde hervorming, interne exclusie binnen klas, ontwrichting (buiten)gewoon onderwijs en zorg, schijninclusie in buitenland |
9 | Amper 1,3% leerkrachten vindt M-decreet 'best haalbaar' & 82,4 % niet haalbaar & wollig decreet |
13 | Debat over M-decreet op 7 december in 'Zevende Dag' |
15 | M-decreet ontwricht ook buitengewoon lager en s.o. & tewerkstelling van (buso)leerlingen |
24 | Niet enkel onderwijs, ook CLB-centra, Centra voor Ambulante Revalidatie ... zijn niet klaar voor M-decreet & grootste onduidelijkheid over diagnostiek |
26 | Polariserende, verlossende & gehandicaptenvijandige inclusie-ideologie |
35 | Inclusie in Scandinavische landen: afstand tussen wetgeving en praktijk – meestal aparte settings/klassen (voor 8,5% van leerlingen in Finland) |
43 | Wetenschappelijk geenszins aangetoond dat leerlingen met ernstige beperking beter presteren in inclusieve klassen dan in aparte/speciale klassen op hun niveau! |
49 | Drie recente kritische bijdragen over 'Klasse' |
Nummer 171 (oktober-november-december 2014)
2 | Thema zittenblijven Twee controversiële Leuvense studies stimuleerden obsessie om zittenblijven te verbieden |
16 | Gesjoemel en misleiding in Leuvense studie over zittenblijven in 1ste leerjaar (2011) |
21 | Te late, te partiële en geruisloze rechtzetting en schuldbekentenis van opstellers |
25 | Prof. Wim Van den Broeck: kritische analyse van twee Leuvense studies over zinloosheid zittenblijven |
36 | Reactie van prof. De Fraine op Van den Broecks kritische analyse Leuvense zittenblijversrapporten & repliek van Wim Van den Broeck |
38 | Andere bijdragen Prof. em. Larry Cuban over succes van oederdegelijk jaarklassensysteem |
39 | Jaap Dronkers: Vlaams s.o. slaagt er wonderwel sociale gelijkheid te combineren met effectief onderwijs dankzij zijn stimulerende structuur 1ste graad |
40 | Apodictische, maar fantasierijke uitspraken van OESO-orakel Dirk Van Damme over ondemocratisch karakter hoger & sec. e.d. |
43 | Sombere septemberboodschap van Guy Tegenbos |
45 | Too big to succeed; maar fusie-haast bij Guimardstraat en Lieven Boeve |
Nummer 170 (juli-augustus-september 2014)
2 | 'Onderwijsdebat'-ers Nicaise & Van Houtte blazen koud en warm over s.o. & fnuiken debat over hervorming |
7 | Kritiek op hervorming s.o. & vermeende knelpunten vanwege secretaris-generaal verbond katholiek hoger onderwijs |
12 | "Afschieten hervorming s.o. is misdadig:" eigenzinnige en onbesuisde uitspraken van Mieke Van Hecke op Kanaal-Z (7 juni) en HLN (28 juni) |
18 | Denken kleuterleid(st)ers en leraren van 1ste leerjaar hetzelfde over het voorbereidend leren lezen? Te weinig aandacht voor letterkennis? |
23 | Competentiegericht onderwijs = dwaling = incompetente leerlingen Kritiek van bekeerde cgo-paus Marcel Crahay |
29 | Kritiek van Nico Hirtt (APED) op competentiegericht onderwijs en socles de compétences in Franstalig België |
33 | Examens met merkeuzevragen: toepassen van giscorrectie en voorstel alternatieve verbetermethodes |
41 | Bedenkingen bij uitspraken ere-rector André Oosterlinck over het laag intellectueel niveau en prestige van 'gemiddelde' Vlaamse leraar en succes van Finse leraars |
45 | De leraar spreekt... Open brief aan alle leraars - Mei 2014 |
47 | Leuvense Rector Rik Torfs roept op tot verzet tegen dure & nefaste NVOA-visitatiecommissies. Okrant sluit zich aan bij protest. |
49 | Geen discipline en respect nodig op school, maar onderhandelingspedagogiek à la CEGO? |
50 | Onder de leeslamp: jeugdboeken |
51 | Veters leren knopen en integralen leren oplossen kan in dezelfde inclusieve klas volgens prof. Annelies D'Espallier |
Nummer 169 (april-mei-juni 2014)
2 | Weldenkenden leggen tijdbom onder s.o. en negeren tikkende taaltijdbom |
6 | Studie prof. Wim van den Broeck: Masterplan & aantijgingen sociologen gebaseerd op kwakkels: sterke kanten s.o. als knelpunten bestempeld |
14 | Twee recente rapporten wijzen op beperkte(re) schooluitval, mede dankzij gedifferentieerde 1ste graad. Veel uitval bij allochtone leerlingen; nood aan andere GOK-aanpak, NT2 & achterstandsonderwijs! |
25 | Prof. Jaap Dronkers bevestigt kritiek op egalitaire ideologie en dubieuze SES- interpretaties van sociologen & beleids-verantwoordelijken |
32 | Tikkende taaltijdbom, taalstrijd van voorbije maanden & campagne voor intensief NT2 Meer nood dan ooit aan intensief NT2- en achterstandsonderwijs |
50 | Dispelling myths and reinforcing facts about early oral language development & instruction |
Nummer 168 (januari-februari-maart 2014)
2 | VVKSO-voorstel invulling 'brede' eerste graad: vaag, geen meerwaarde en nefast, enkel over 7 optie-uren |
11 | Kritische bedenkingen van DIVO over Masterplan s.o., VVKSO-visie & ontbrekende draagvlak |
14 | Kritische analyse BNM-decreet en oproep tot verzet |
20 | VSKO & VVKBuO keuren BNM-ontwerpdecreet en schijninclusie goed, maar VSKO-chef Mieke Van Hecke houdt achteraf pleidooi tegen schijninclusie |
22 | Grootschalige scholengroepen = verschraling onderwijs; verzet tegen complot Smet -katholieke onderwijskoepel |
26 | Gewonnen strijd tegen grootschaligheid en enveloppefinanciering in '95-'96 |
28 | Verzwegen studies (2000-2012) en getuigenissen over zwakke leerprestaties Finse 15-jarigen & misleidende PISA-scores |
33 | Finnish-ed lessons!? PISA & PASI Sahlberg belazerden hele wereld |
37 | Hoogste Europese PISA-wiskunde-score voor 15-jarigen, maar veel klachten over wiskunde-kennis & tegenvallende eindtermen-evaluaties |
41 | Egalitair fundamentalisme & ontscholing à la Bourdieu, negatie verstandelijke aanleg, kloof-dempingsstreven fnuiken al 45 jaar effectief kansenbeleid |
49 | LEF in het onderwijs |
Nummer 167 (oktober-november-december 2013): C-attest voor onderwijsbeleid sec & hoger onderwijs
2 | Recent ongenoegen leraars s.o. en professoren over hervormingen — C-attest voor onderwijsbeleid |
6 | Leraars wijzen eens te meer hervorming s.o. af (Knack-enquête) — Hervormers beschuldigen leraars van zelfgenoegzaamheid, onwetendheid... |
14 | Geen structuurhervorming nodig, maar meer kennis- en cultuuroverdracht |
16 | Kritiek van Philip Brinckman op hervorming s.o. en grootschalige scholengroepen |
19 | Waarom is de leraar de vijand van de hervormers geworden? Opiniebijdrage van Peter De Roover, leraar tso |
21 | Dirk van Damme's (OESO) zelfbetrokken ‘reconstructie hervorming s.o.’ |
28 | Strategische bekering Mieke Van Hecke van tegenstander (2004-2011) naar fervent voorstander structuurhervorming s.o. |
32 | Klasse & hoofdredacteur Pieter Lesaffer samen met Smet & co in de strijd tegen kritische leraren (september 2013) |
34 | VLOR-rapport van 2008 & VLOR-memorandum 2004 over competentiegericht onderwijs |
42 | STEM-maatregelen: topministers voeren Vlaamse ‘windmolen- en watertoren -wiskunde en -wetenschappen’ in! |
44 | Ondermaats rapport over ‘beleids’evaluatie lerarenopleidingen |
48 | Over flexibele leerwegen i.p.v. C-attesten: kritische reacties |
50 | Ontwerp-BNM-decreet (LAT-inclusie) goedgekeurd |
Nummer 166 (juli-augustus-september 2013): Masterplan Martelarenplein: Marteling Vlaamse Masters
2 | Masterplan secundair onderwijs destabiliseert en ontwricht onderwijs - Ondoorzichtig, ontwrichtend en onbetaalbaar veelheidstype |
15 | Knelpunten volgens Masterplan: stemmingmakerij, gesjoemel met cijfers en studies, demoralisering |
26 | Eerste graad s.o. volgens masterplan: ondoorzichtig veelheidstype. Ontwrichting van structuur, opties en curriculum. zwakkere leerlingen en tso/bso het meest de dupe |
34 | Belangstellingsdomeinen en domeinscholen 2de en 3de graad: nergens ter wereld; lege domeindozen en matrix, haaks op aso & totale vertimmering scholenpark |
43 | Hervorming lager onderwijs in Masterplan: vernederend voor de meesters! Stemmingmakerij, negatie sterke kanten, nefaste uitbreiding overladen curriculum, vakspecialisten 3de graad, grootschaligheid ... |
51 | Leerkrachten afkerig van voorgestelde hervorming secundair. VUB-studie o.l.v. prof. Wim Van den Broeck |
Nummer 165 (april-mei-juni 2013)
2 | Vlaams ivoren-toren-, omwentelings-, uniformiseringsen grootschaligheids-beleid; foute sterkte/zwakte-analyses |
17 | Geen Pan-(h)orama over hervorming secundair onderwijs maar eenzijdige VRT-voorstelling & stemmingmakerij |
27 | VRT bewierookt onderwijsparadijs Finland in Terzake-reportages en stelt Vlaams secundair onderwijs karikaturaal voor |
29 | Visie van prof. Wim van den Broeck en reacties: Krachtig en inhouds- en wereldgericht onderwijzen voorbij de hypes |
39 | Leraar Robert Van Puyvelde en collega's over de tirannie van de leuke school, nivellering, niet leren uitstellen van behoeften en permissiviteit |
43 | Januari-2013-debat over niveaudaling en achteruitgang basiskennis:deel 2 |
Nummer 164 (januari-februari-maart 2013)
2 | Beleidsmakers en hardliners zien af van big bang in secundair onderwijs, maar trekken geen beleidsconclusies uit al 20 jaar mismeesterd dossier |
7 | Verantwoordelijken voor hervormingsdebacle s.o. wassen handen in onschuld & beschuldigen critici |
15 | Kritische vragen bij haastige en besloten aanpak kaderdecreet-ontwerp en bij circulerende maatregelen voor de bijsturing van het secundair onderwijs |
22 | Niet verlengen en vermasteren lerarenopleiding, maar versterken! The proof of the teacher-training is in the success of the Flemish pupils |
39 | Meervoudige intelligentie: meervoudige bedenkingen |
45 | Braintraining en plooibare hersenen: een hype |
47 | Gebrekkige basiskennis: niet enkel bij kandidaat-leerkrachten, maar ook bij leerlingen lager en secundair onderwijs en bij universiteitsstudenten |
Nummer 163 (oktober-november-december 2012)
2 | Hervorming secundair onderwijs lijkt afgewend. Nu debat over echte knelpunten en haalbare bijsturingen |
11 | OESO-onderwijstopman Dirk Van Damme: “Uitstel van studiekeuze en geforceerde comprehensivisering houden risico's in„ |
15 | 'Gloednieuwe structuur voor secundair is volstrekt onnodig'. Opiniestuk van leraars, professoren & directeurs |
18 | Directies leggen kritische vragen over hervorming s.o. voor aan Mieke Van Hecke (Hoofd katholiek onderwijs) |
20 | Vlaamse ingenieurs wijzen hervormingsplan secundair onderwijs af. Hervorming zal ook leiden tot minder ingenieursstudenten |
22 | Commissie onderwijs over hervorming op 20 september: timing; structuurhervorming is niet wenselijk en haalbaar |
24 | Groeperen van leerlingen naargelang leerniveau levert een beter leerresultaat op dan gemeenschappelijke 1ste graad” |
29 | Cathy Berx - prof. UA & gouverneur Antwerpen - over de (on)waarheid over PISA en Finland |
32 | Spelling en diagnose dyslexie in basisonderwijs: evaluatie en onderzoek met nieuw ‘100 woordendictee’. Positieve spellingresultaten; 50% minder dyslectici ? |
40 | Vlaamse leerkrachten koesteren bedreigde jaarklassensysteem (JKS). Vereniging Vlaamse Leerkrachten en andere nieuwlichters willen JKS opdoeken |
47 | Controversieel debat over afschaffen/behouden jaarklassensysteem in commissie onderwijs 10 mei 2012 |
Nummer 162 (juli-augustus-september 2012)
2 | Maatschappelijk & politiek debat over hervorming s.o.: mei-juni 2012: geen draagvlak, foutieve uitgangspunten en andere prioriteiten |
17 | Actie rond hervorming van Onderwijskrant en petitie: januari-juni 2012 |
23 | Te weinig 'politiek' weerwerk tegen hervorming verontrust |
25 | Prof. Bart Pattyn: ontwrichting s.o. & nefaste gevolgen van VVKSO-voorstel voor afschaffen algemene (aso)richtingen |
27 | Kleurloos S.O. van VVKSO: ontwrichting secundair onderwijs, VSO3 én nefaste gevolgen voor hoger/universitair onderwijs |
45 | Philip Brinckman: (VVKSO-)hervormingsplan s.o.: stap achteruit voor bso |
46 | Kritiek van cognitief psycholoog Wouter Duyck op hervormingsplannen, differentiatievoorstellen en egalitaire redeneringen van sociologen |
50 | Klara-debat over hervorming secundair onderwijs: Ad Verbrugge (BON): trek lessen uit mislukte gemeenschappelijke basisvorming in Nederland |
Nummer 161 (april-mei-juni 2012)
2 | Stop onderwijsontwrichtingsplannen van minister Smet |
4 | Metaforum-fabeltjes over hervorming s.o. |
15 | Afwijzende reacties van praktijkmensen op visietekst Metaforum |
18 | Leuvens Metaforum pleit voor 4 (3) jaar (aso-)_topschool, ontwaardt & banaliseert tso/bso-opleidingen, B-attesten e.d.; en negeert visie van praktijkmensen |
33 | Hervorming s.o.: geen draagvlak bij praktijkmensen: diepte-interviews bij 13 leerkrachten, begeleider Marc Maes, leerkrachten & directeur |
38 | Leuvens Metaforum verspreidt kwakkels over sociale ongelijkheid & discriminatie, PISA & TIMSS en superieure _topschool |
50 | Commissie onderwijs: decreet s.o. in 2014 en globale hervorming niet haalbaar, geen consensus & vage voorstellen op hoorzittingen |
Nummer 160 (januari-februari-maart 2012)
2 | Ondraaglijke lichtheid en sluipende normering in inspectiedoorlichtingen - deel 1: (Rekenhof)kritiek belicht & geïllustreerd vanuit inspectieverslagen & -standpunten |
16 | Ondraaglijke lichtheid en sluipende normering in inspectiedoorlichtingen - deel 2: Kroniek van 20 jaar kritiek op inspectie en dubieuze & ontscholende procesbeoordeling |
23 | Recente kritiek op accreditatie in hoger onderwijs & op niveauverlagende competentiegerichte aanpak |
27 | Instemmende reacties van politici op septemberdebat over niveaudaling en kritiek op ontkennende & beledigende reactie van minister Smet |
36 | Wat is onderwijzen? |
41 | Sleutelen aan structuur in een procesgericht perspectief |
Nummer 159 (oktober-november-december 2011)
2 | Septemberdebat over niveaudaling & nivellering op alle onderwijsniveaus; ontmaskering nefaste hervormingen én afwijzing hervorming s.o. |
12 | Gestoffeerde reacties en getuigenissen over niveaudaling en ontscholing binnen septemberdebat 2011 |
21 | Afwijzende en wollige reactie van Raymonda Verdyck GO! Op kritiek op niveaudaling en hervorming secundair onderwijs |
24 | Chris Smits, secretaris-generaal VVKSO: critici bekijken niveaudaling en hervormingen vanuit 'verouderde bril' |
31 | Professoren over niveaudaling in hoger onderwijs en nefaste hervormingen |
39 | Prof. Boudewijn Bouckaert, voorzitter onderwijscommissie, over 'vooruitstrevend behouden' versus hervormingsdrift en hervorming van het secundair onderwijs |
43 | Illusoire en nefaste 'Hervorming secundair onderwijs' Uiteenzetting Raf Feys op hoorzitting van de 'commissie onderwijs' |
48 | De stem van Onderwijskrant & O-ZON in Knack, VRT, kranten, hoorzitting |
Themanummer 158 (juli-augustus-september 2011): Ontscholing & Her-scholing. Waarom de school te weinig schoolt!
2 | Ontscholing en ontsystematisering = enorme verspilling talenten. Herscholing overal. Vlaanderen nog In Actie voor ontscholing |
4 | Prominente stemmen over ont-scholing en her-scholing van het leerproces |
10 | Rapport Centraal Planbureau over dalend niveau in lager en voortgezet onderwijs & onderpresteren betere leerlingen. Analoge trend in Vlaanderen |
15 | Paul Van Dam (CITO), prof. Anna Bosman & onderwijzeres Liesbeth Hermans over ontscholing basisonderwijs en aantasting leerkansen |
20 | Jef Boden, Eric Van Damme e.a. over ontscholing Vlaams basisonderwijs: minimale en vage eindtermen & leerplannen, ... ontplooiingsmodel á la Laevers |
28 | Malaise en drastische ingrepen in hoger onderwijs in Nederland. Imiteerde Vlaanderen niet al te vaak de Nederlandse hervormingen? |
34 | Verspilling van talent en centen. Waarom de school te weinig schoolt! Over de teloorgang van gezag en kernopdracht van het onderwijs |
Nummer 157 (april-mei-juni 2011)
Deel 1: vijf kritische bijdragen over hervormingsplan s.o.
2 | Nederlandse Onderwijsraad en Expertisecentrum Beroepsonderwijs verwerpen uitstel studiekeuze & _topschool |
6 | *Vlaamse Raad voor Wetenschap en Innovatie: illusoir hervormingsproject, niveau verhogen i.p.v. verlagen! |
7 | *Chinese en Koreaanse lessen: herwaardering van Vlaamse leerschool & ontscholingstendensen terugschroeven |
11 | *Recente studie van Itinera-Denktank wijst hervorming s.o. en ontscholingstendensen af |
16 | *Smets hervormingsplan s.o.: een nieuwe episode in 40 jaar ontscholingsdruk |
Deel 2: analyse van VLOR-dvies
21 | Illusierijk & ‘verborgen’ VLOR-advies over hervormingsplan s.o. - Deel 1:VLOR onderschrijft kwakkels & stemmingmakerij omtrent onze eerste graad; bestempelt hervormingsplan als veel te vaag, maar tegelijk als ‘verlossing uit ellende’ |
29 | Analyse VLOR-advies - Deel 2: onmogelijk brede eerste graad: te omvangrijk & eng theoretisch (aso-)keurslijf, nefast voor alle leerlingen |
38 | Analyse VLOR-advies; Deel 3: vakkenclusters, differentiatie en remediëring, attestering en niet overzitten voor eerste jaar, schakelblok |
47 | Conclusies themanummer over hervorming secundair onderwijs en VLOR-advies |
50 | Wat kunnen we leren uit VLOR-advies omtrent de VLOR? En waarom ondertekenden kritische COC en VVKSO toch het VLOR-advies? |
Nummer 156 (januari-februari-maart 2011)
2 | Vier West-Vlaamse scholengemeenschappen wijzen hervormingsplan secundair onderwijs van minister Smet af |
4 | Prestatiegerichte, klassikaal-interactieve & meritocratische aanpak in Oost-Aziatische landen: haaks op modieuze onderwijsvisie van minister Smet & OESO |
13 | Pascal de verzwijger & fabulator misbruikt PISA-2009 voor zijn hervorming van s.o. |
24 | Nico Hirtt verwerpt invoering van competentiegericht onderwijs in Smets hervormingsplan |
25 | Prof. Wim Van den Broeck wijst Smets zachte didactiek af |
28 | Kritische reactie van prof. J.D. Imelman op Smets hervormingplan s.o. |
31 | Directe systeemmethodiek lezen van Raf Feys: Basisprincipes, ontstaan en doorbraak in leesmethodes aanvankelijk lezen |
Nummer 155 (oktober-november-december 2010)
2 | Smet-hervorming secundair onderwijs massaal afgewezen. Geen draagvlak; geen tijd, ruimte en strategie voor ‘beloofde’ breed debat |
8 | ‘Mensen doen schitteren’: radicaal, illusoir en nefast hervormingsplan |
17 | VOLT-debat en VOLT-peiling van de week: het is een slecht idee om leerlingen na de lagere school nog twee jaar langer samen te houden! |
20 | Opvallend veel kritiek vanwege politieke partijen |
22 | Massale en gemotiveerde kritieken vanwege directies, onderzoekers, leerkrachten, leerlingen & ouders |
35 | Afschaffing gemeenschappelijke basisvorming in Nederland: praktijkgetuigenissen over mislukking comprehensieve hervorming 1993 |
39 | Nieuwe didactische aanpak van Smet en co zou nefaste gevolgen van vorige hervormingen versterken: niveaudaling, nivellering, uitholling leerinhouden |
44 | Septemberdebat over zinvolle leerstof, ontscholing & games : afwijzing van didactisch luik in hervomingsplan |
Nummer 154 (juli-augustus-september 2010)
2 | Witboek Moedertaalonderwijs: veel respons en vervolg |
12 | Hoe verantwoorden opstellers nieuwe eindtermen en leerplannen de verdere reductie van de grammatica? |
17 | Nederlandstalig onderwijs in Brussel: taal- en leerachterstand, meertalig onderwijs & OETC, spreidingsbeleid, ... |
23 | Recent onderzoek van prof. Jaap Dronkers over multiculturele scholen, migrantenonderwijs e.d. |
32 | Politieke partijen over onderwijskansen en lot migrantenleerlingen |
37 | Mensen scholen in scholen voor mensen. Over veelzijdige en kwetsbare professionaliteit van de leerkracht versus eenzijdig en controversieel performativiteits- en competentiediscours |
47 | Prof. Eric Verbiest: beperk rol inspectie tot bewaking van de leerresultaten |
48 | De Leuvense professoren Maarten Simons en Jan Masschelein over de essentie van het leraarschap en de school |
Nummer 153 (april-mei-juni 2010)
2 | Modieuze moedertaalmethodiek: voorstelling themanummer |
4 | Taalrelativisme: recente uitingen én kritiek van bekende taalkundigen |
10 | 25 jaar taalrelativisme, uitholling moedertaalonderwijs en afwijzing van NT2 |
19 | Kritiek op eindtermen en leerplannen Nederlands |
26 | Ex-leerplanvoorzitter Callebaut banaliseert Standaardnederlands én klassiek taalonderwijs & pakt uit met post-AN taalparadijs |
31 | Taalinzet Onderwijskrant & respons in klaspraktijk |
34 | Dramatische taalachterstand & taalalarm Van Hecke & Smet |
43 | Afwijzende reactie van Steunpunt GOK en taalachterstandsnegationisten op taalalarm van Van Hecke, Smet e.a. |
47 | Meertalig onderwijs en OETC als wondermiddel en wetenschappelijke studies |
51 | Boekbesprekingen en nieuw boek over aanvankelijk lezen |
Nummer 152 (januari-februari-maart 2010)
2 | Inleiding op themanummer-2 over VSO-2 |
4 | Prof. Jan Van Damme stelt plan-Monard in vraag |
19 | Heterogene klassen & binnenklasdifferentiatie: comprehensief en dogmatisch sprookje van VSO-1 en VSO-2 |
25 | Verdrongen, maar leerrijke VSO-geschiedenis & VSO-kritiek |
35 | Reactie op stemmingmakerij over sociale discriminatie & falende democratisering in 'De sociale staat van Vlaanderen' |
42 | Comprehensief onderwijs in Gesamtschule en elders verhoogt geenszins onderwijs- en arbeidskansen |
44 | Duitland: naar compromis na 40 jaar Gesamtschule-strijd: Gymnasium en Sekundarschule vanaf 12 jaar |
47 | Faut-il en finir avec le collège unique? |
48 | Leraar Dominique Viaene (38 jaar GO!) ergert zich aan Plan-Monard en aan tendentieuze bijdrage in 'De Bond' hierover |
Nummer 151 (oktober-november-december 2009)
2 | Comprehensieve VSO-2 & ontscholing: verkwanselen kansen & talenten van alle leerlingen |
13 | Comprehensieve _topschool zorgt niet voor toename GOK-kansen. Studies vanaf 1960: grotendeels meritocratisch en fair s.o. |
16 | Plan-Monard: comprehensieve hervorming & ontscholing: kansen, talenten & centen verkwanselen |
27 | Authentieke _topschool op weg naar comprehensief onderwijs? |
30 | Milieutheoretische & egalistische kansenideologie & tegelijk extreem liberaal denken over inzetbare competenties en zelfsturing ... |
35 | Stemmingmakerij en kwakkels i.v.m. knelpunten sinds 1991. Negatie belangrijke knelpunten, gevaren VSO & ontscholing |
42 | Commentaar bij 1 september-uitspraken van minister Smet: nivelleringbeleid & GOK, hervorming s.o., leerzorg, taalachterstand ... |
49 | Mythes & waarheid over comprehensief droomland Finland |
JUBILEUMNUMMER 150 (juli-augustus-september 2009)
2 | 150 kranten, 32 jaar Onderwijskrant, 2 jaar www.onderwijskrant.be |
11 | Intentieverklaring & ontstaanscontext Onderwijskrant & motivering redactieleden in Nulnummer van augustus 1977 |
17 | Vernieuwen in continuïteit en waardering ervaringswijsheid & 'grammar of schooling' Geen slogans, stemmingmakerij of vlucht in alternatieve circuit |
31 | Optimaliseren klaspraktijk & curriculum = talentontwikkeling |
36 | Sterke betrokkenheid Onderwijskrant op onderwijsbeleid
Luis in pels van beleidsvoerders |
42 | Onderwijskrant: receptie, respons en opbrengst |
49 | Progressief pedagogisch gedachtegoed jaren '60 en '70.
Wie behoorde hiertoe en wat was de opbrengst? |
Nummer 149 (april-mei-juni 2009)
2 | Memorandum Onderwijskrant & O-ZON 2009-2014
Stop verkwanselen kwaliteit en leerkansen: 'come to the field & get real' |
19 | Onderwijsminister Plasterk over einde doorhollingsbeleid en halt aan ontplooiingsmodel & ontscholing |
22 | Onderwijs en inburgering
Getuigenis van Karine Meliksetyan (vzw Mariam) |
26 | Schema's in het vraagstukkenonderwijs: een verkennend onderzoek |
36 | Geen decreet leerzorg & geen draagvlak voor schijninclusie
Kroniek van een (on)verhoopt uitstel & illustratie van vervreemding van beleid(sadvisering) |
50 | Entre les murs: ten onrechte bejubeld verslag van een mislukking |
51 | Reactie prof.Torfs e.a. op Rapport-Monard |
Themanummer 148: Taalonderwijs, talenbeleid & taalcampagne
2 | Taalonderwijs, talenbeleid & taalcampagne |
4 | Toename taalachterstandsnegationisme, standaardtaalrelativisme en taalslordigheid |
6 | Parlementsleden onderwijscommissie vragen drastische maatregelen |
7 | Talenbeleid, nieuwe eindtermen, evaluatie eindtermen, & visietekt moderne talen: kritisch bekeken |
13 | Vreemdetalenonderwijs: herwaardering beproefde waarden, maar niet in nieuwe VVKSO-visietekst 2007 |
25 | Professoren Frans bepleiten herwaardering beproefde waarden |
27 | Gents grammatica-onderzoek: eindtermen aso niet bereikt |
28 | Terugkeer grammatica & beproefde waarden in buitenland versus grammatica-allergie Vlaamse taaltenoren & minister |
39 | Zinsleer in leerplan basisonderwijs 1996 versus leerplan 1969 |
41 | Taalcampagne Onderwijskrant & O-ZON en reacties |
Themanummer 147: Vernieuwen in (dis)continuïteit: wetmatigheden & effecten
Miskennen relevante onderwijskennis, dwepen met pedagoochelarij
2 | Vernieuwen in (dis)continuïteit: wetmatigheden & effecten |
4 | Nieuwlichterij & dolgedraaide vernieuwingen: Escalatie en strategieën verlossers |
17 | Vernieuwing in continuïteit & continuïteit in schoolgrammatica
Verzet tegen nieuwlichterij is moeilijk, maar beperkt de schade |
25 | Miskennen relevante onderwijskennis en beproefde waarden, dwepen met dubieuze wetenschap en expertisecentra |
38 | 40 jaar inzet voor vernieuwing in continuïteit & veelzijdige methodiek - tegen doorhollingsbeleid & pedagogische modes |
42 | Rol & invloed van pers en media bij nieuwlichterij & sombere 1-septemberboodschappen 1989-2007 |
53 | Funeste rol overheidstijdschrift KLASSE: spreekbuis overheid & redactie, stemmingmakerij & nieuwlichterij, sterke censuur |
59 | Standpunten over comprehensief onderwijs en inspectie |
Themanummer 146: Mad Math en Math War
2 | Themanummer: mad math en math-war |
3 | Wiskunde-oorlog en reddingsoperatie in Nederland |
16 | National Mathematics Advisory Panel pleit voor computational proficiency plus conceptual understanding |
17 | Kritiek van prof. Jan van der Craats op 'realistisch' wiskunde-onderwijs van Freudenthal Instituut |
23 | Marjolein Kool, hoofdredactrice 'Volgens Bartjens', bekent: 'Te weinig parate kennis en veel te weinig inoefenen' |
24 | Kritiek op realistische FI-aanpak in PPON- onderzoek '97 |
29 | Inzet voor evenwichtige rekendidactiek & leerplannen (1971-2008) & verzet tegen realistisch/constructivistisch wiskundeonderwijs |
41 | Volksvertegenwoordiger bekritiseerde sympathie Vlaamse overheid voor 'realistische' rekenaanpak op 19.06.06 |
43 | Gemeenschappelijk & lichter leerplan wiskunde in s.o.: minder rekenvaardigheid en abstractie, meer constructivisme |
47 | 'Telling lessons from the TIMSS videotape'. Guided instruction Japan levert schitterende wiskunde-prestaties op |
49 | "Don't believe it. 'Reform math' in the U.S. does not mirror what successful countries (Japan ...) use" |
50 | Context- of gesitueerd rekenen remt inzicht en transfer af |
Themanummer 145 (april-mei-juni 2008)
2 | Onderwijsbeleid en -vernieuwing blijken rampzalig |
8 | 20 jaar doorhollingsbeleid in Nederland: vervreemding beleid,
ontscholing, macht belangenorganisaties, moeilijk herstel |
15 | Gelijke behandeling ongelijke leerlingen verongelijkt elke leerling.
Miskenning van specifieke aanleg en noden en onderbenutting van talenten |
21 | Tegenstrijdige receptie van rapport Dijsselbloem in Vlaanderen |
30 | Kritiek op 'studiehuis', 'nieuwe leren', competentiegericht leren ...
en vernieuwingsdruk vanwege overheid, inspectie & steunpunten |
34 | Daling onderwijsniveau in basisonderwijs en prestatievijandig ontscholingsklimaat |
39 | Grote scholengroepen & lokale autonomie bemoeilijken algemeen beleid en leiden tot bureaucratie, vervreemding en degradatie leraar |
44 | Van traditionele en gewaardeerde leerkracht-professional naar 'modieuze' leraar-verkoper & marktgerichte school |
47 | Kamerdebat rapport-Dijsselbloem: standpunten politieke partijen |
|
|